LIKE US

Thursday 20 June 2013

KERETA PROTON SV DAN EMAS - Part 1

Salam semua.... anda semua mesti terfikir bukan? kenapa saya meletakkan tajuk untuk post kali ini Kereta Proton SV dan Emas kan.....? hehehe... ini ada satu crita sikit, bukannya apa... sekadar nak bagi tips saja. Tips apa yek...? ok tanpa lengahkan masa saya nak beritahu dengan adanya 400Gram emas, anda akan dapat beli Kereta Proton SV ni secara cash...
nak tahu macamana?... senang jek and simple calculation...


Contoh : 
400 Gram Emas yang anda ada, pajak kat Ar Rahnu, so dapat dalam 65% = RM38,220 anda just beritahu mereka yang anda perlukan RM35,000 saja.

Bila sudah dapat RM35,000 itu, anda pergi je kat kedai proton yang terdekat dan buat tempahan kereta sv tu. Beritahu jek nak bayar cash kat salesman tu... hehehhe... sebelum tu harga kereta proton tu RM33,900 kan.... anda gunakan cuma RM33,900 tu saja... yang balance RM1100 tu anda simpan dan jangan gunakan duit tu sebab duit tu anda akan gunakan untuk kos upah simpan kat Ar Rahnu tadi.

OPSSS... sebelum saya terlupa tentang Ar Rahnu tadi, pastikan anda tak buat Ar Rahnu kat bank, bukannya apa.... sebab rekod anda ada kat CCRIS nanti susah nak buat apa apa loan.... so saya suggest anda Ar Rahnu kat Koperasi contoh KOJUTA atau YAPEIM... good luck.


Sambung balik cerita kereta tadi.... sekarang ni anda dapat kereta proton tu sbb anda dah bayar cash kan, skarang anda kena fikir sbb apa saya suruh guna konsep ni. Sebab sekiranya anda buat bank loan 9 tahun 10% downpayment dan bulan bulan nak kena bayar tahun pertama RM250 tiap bulan, pastu tahun 2&3 kena byr RM320 tiap bulan, tahun 4,5,&6 kena bayar RM410 tiap bulan, tahun 7,8,&9 RM430 tiap bulan dan last payment RM392.00 so total hampir RM45k. so kat situ dah nampak berapa interest bank kan.

Okay, adakah anda faham maksud saya...? heheheh.... pernahkah anda terfikir Teknik Average yang saya ajar dahulu.... lihat sini sebenarnya anda akan membayar juga ke Ar Rahnu sbb konsep pinjaman kan cumanya Ar Rahnu ni ada upah simpan dan tidak seteruk interest bank, bukan saya nak salahkan pihak bank tapi kalau boleh bersifat islam sikit ler.... ok kita ke conclusion cerita ini, anda perlu bayar Ar Rahnu tiap bulan RM400 jek selama 7 tahun je kan senang je tu takyah tunggu 9 tahun, harga yang anda bayar adalah harga kereta tersebut tak lebih pun... dan ingat tak yang saya suruh simpan RM1100 baki tadi....? yang tu sbb nak bayar upah simpan kat Ar Rahnu ler.....

Kita akan bersambung lagi tajuk ini pada part 2 esok okay........


No comments:

Post a Comment