LIKE US

Friday 28 June 2013

TIPS : CARA PAJAK EMAS DI AR-RAHNU

Salam semua, kali ini saya akan menceritakan pula cara untuk pajak emas anda mengikut kesesuaian di Ar-Rahnu. Cerita dia senang saja.

1.    Pastikan semasa pajak emas anda gunakan 1 borang untuk 1 emas. Kenapa saya berkata begitu…..? sebab senang nanti untuk anda tebus emas anda 1 per 1. Cuba anda bayangkan anda ada 5 emas dan nilai marhumnya RM10k….. anda pajak emas anda semua sekali dalam satu borang… apa akan terjadi……? Sukar bagi anda untuk tebus kesemua sekali melainkan anda ada banyak duit untuk penebusan semula. Kalau 1 per 1 menggunakan satu borang kan senang…

Dan ada juga beberapa tips lain yang perlu anda tahu semasa membuat pajakan emas iaitu :

2.    Pajak mengikut modal yang anda perlukan sahaja. Contoh anda perlukan RM2k tetapi masa pajak nilai marhumnya RM5K dan nilai pinjaman RM3k. Anda beritahu je orang tu yang anda nak Cuma RM2k saja.

3.    Pastikan anda tidak pajak emas yang berseal kerana anda akan kerugian 25% dari harga semasa


4.    Pastikan anda tebus emas anda secepat mungkin, jangan tunggu sehingga tempoh matang 6 bulan.

5.    Pastikan anda memilih masa yang sesuai untuk pajak maksud masa sesuai ialah semasa harga emas tengah jatuh dan yang paling penting sekali jangan sesekali gunakan duit pinjaman ar-rahnu untuk perbelanjaan hangus atau membeli barang yang susut nilainya macam nak tukar langsir baru atau nak beli sport rim kereta!

6.    Pastikan anda menjaga nama baik anda kerana semasa pajak emas anda di bank yang ada perkhidmatan ar-rahnu…. Nama anda akan tertera di CCRIS. Sekiranya anda mahu nama anda tiada dalam CCRIS, itu senang saja…. Anda pajak saja di koperasi seperti kojuta atau yapeim atau kedai kedai emas biasa.



Sharing is caring

8 comments:

  1. copy n paste ke artikel ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada certain part copy paste.... tapi kebanyakkannya saya buat sendiri... kenkadang kalau dari web lain, aku bagi credit to.... itu ajek... sama je mana mana blog buat macam tu juga....
      ada juga cerita berdasarkan pengalaman saya pajak dan beli

      Delete
  2. copy paste...mane credit nye...

    ReplyDelete
  3. Minta pandangan dari saudaraAbdul RAzak.Saya telah buat gadaian emas saya di Yapiem dan buat belian semula emas yang baru.Masalah nya sekarang harga emas turun saya tidak dapat jual semula emas tersebut.Bagaimana cara saya nak tebus semula emas2 saya tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..... untuk penebusan sekirannya anda tiada wang.... anda boleh buat cara re-tebus maknanya... anda beritahu pegawai tersebut yang anda hendak tebus emas tu tapi pada masa yang sama anda hendak pajak emas tersebut semula... memang masalah tu dapat diselesaikan kerana anda tidak perlu membayar nilai marhum yang anda pinjam tempoh hari tetapi anda boleh re-tebus sekali lagi dan membayar cuma harga upah sahaja....

      erti kata lain... TEBUS dan PAJAK semula....

      Delete
  4. Saya bercadang nk beli emas fizikal dalam masa terdekat ni..yg di katakan masa
    harga pasaran rendah...ada kah sesui buat masa ini......tq

    ReplyDelete
  5. salam..nak tanya, sy ada gadai emas di arrahnu, tapi bila nak tebus semula adakah ar-rahnu guna harga semasa atau harga semasa pajakan?

    ReplyDelete
  6. Salam .. Saya nak tnye .. Kalau kita nak tebus balik emas kte di air rahnu.. Kte kne bayar mengikut nilai marhum atau nilai pinjaman?
    Mintak tolong jelaskan kat sye ..

    ReplyDelete