LIKE US

Tuesday 16 July 2013

TELUR VS DUIT

Salam semua pengunjung pengunjung blog emasfaiz ni.... kali ini saya nak ceritakan pula kisah telur vs duit. Mesti terkejut kan kenapa saya buka cerita macam ni... hehehehe...

Okay ceritanya begini, sekarang ni kalau nak beli telur di Malaysia harganya RM1.50 untuk 3 Biji kan.....? 

Jadi, lain pula ceritanya di negara Zimbabwe di mana kalau nak beli telur 3 biji harganya 100 Hundrer Billion Dollar..... haaaa, nampak nampak nampak tak berapa banyak digit 0 (kosong) tu.... Macamana pula mereka hendak membeli beras...? setelah kajian demi kajian dibuat, mereka terpaksa mencari emas sendiri tidak kira gali tanah atau mendulang di sungai, memang sungguh menyedihkan kerana mereka perlukan beras untuk hidup dimana mereka perlukan  0.1Gram EMAS. Itu nama dia Inflasi yang paling teruk sekali di dunia.


Kita juga perlu beringat bahawa ekonomi yang berasaskan DUIT FIAT di Malaysia ini juga tidak terlepas daripada kegawatan ekonomi yang begitu hebat telah melanda Zimbabwe. Memang ada juga negara negara lain yang menghadapi nasib yang sama cuma tak disebutkan saja.

Sebab itu saya beritahu, EMAS dan PERAK merupakan sejenis logam yang mempunyai simpan nilai yang sangat baik dan ia juga kalis inflasi. Jadi, apa tunggu lagi....? Kumpulkan DINAR banyak banyak yek......... sebab tu saya ada post jugak TEKNIK HEDGING untuk anda kalis dari susut nilai wang kita.


Sharing is caring

No comments:

Post a Comment