LIKE US

Sunday 21 July 2013

UJIAN EMAS ANDA

Salam semua kepada pengunjung pengunjung setia blog emasfaiz ni.... heheheh... entry kali ini pula saya akan menceritakan bagaimana anda ingin tahu emas anda tu tulen atau tidak. Sebab manala tahu kalau kalau beli mahal tapi tak tahu ketulenannya. Berdasarkan pengalaman saya yang dah pernah attend kursus emas secara praktikal.Okay, untuk mengetahui ketulenan sesuatu emas itu, kita kena ada barang barang dibawah ini.

1) Ujian Asid
Batu Menguji EmasAsid Menguji Emas. Apabila Asid Hidroklorik dan Asid Nitrik berserta dengan batu hitam digunakan ianya akan meninggalkan kesan yang berlainan kepada setiap kategori emas yang digesekkan di atas batu berkenaan.


2) Ujian Kelembutan
Emas yang tinggi mutunya adalah lebih lembut dan boleh dibengkokkan jika di bandingkan dengan emas yang lain.

3) Ujian Warna
Emas yang tinggi mutunya adalah lebih kekuningan. Untuk mendapatkan perhiasan yang kuat dan warna yang diinginkan, emas tersebut harus dicampur dengan logam lain. Logam-logam yang biasa digunakan untuk campuran perhiasan emas adalah Tembaga, Perak, Timah Putih, dan Nikel. Disamping menimbulkan kekuatan emas yang berbeza-beza maka campuran logam juga untuk mendapatkan warna yang diinginkan, sehingga dikenal beberapa macam warna perhiasan yang dibuat emas iaitu:

  •         Emas Merah - Emas murni dicampur Tembaga.
  •         Emas Kuning - Emas murni dicampur Perak. 
  •         Emas Putih - Emas dicampur dengan Timah dan Nikel. 
4) Ujian Magnet
Magnet Menguji EmasEmas Tulen tidak akan ada tarikan kuasa magnet.


5) Gold Tester
Gold TesterAlat Ukuran in akan memberi jenis emas dalam unit Karat.


    **Ujian ujian tersebut adalah salah satu kaedah yang digunakan pada mana mana kedai atau individu sekirannya ingin membeli emas tersbut tidak kira emas terpakai mahupun emas baru dan bertujuan untuk mengelak dari berlakunya sebarang penipuan.


Opss lupa pula, kalau nak beli barang barang ni boleh dapatkannya di jualbeliemas.com.my

Sharing is caring

No comments:

Post a Comment